воскресенье, 10 мая 2015 г.

ԷՈՒԹՅՈՒՆ ԵՎ ԵՐԵՎՈՒՅԹ

Էությունը իրերիառարկաներիգործընթացների ներքին կառուցվածքիխորքային կապերի օրինաչափությունների որակական ամբողջականությունն էիսկ Երևույթը այդ որակական ամբողջականության կոնկրետ հատկությունների և հատկանիշների արտաքին դրսևորումն էԷության և երևույթի կատեգորիաներն արտահայտում են մարդու ճանաչողության զարգացումն ու խորացումըերևույթի զգայական ընկալումիցմտածողության օգնությամբխորանալով իրերի ու գործընթացների էության մեջՕրվա ընթացքում մեր զգայարանների միջոցով մենք բախվում ենք հազարավոր երևույթներիհիանում ենք շրջակա միջավայրի բազմերանգությամբորոնք բոլորն էլ կոնկրետ Էությունների դրսևորում են կոնկրետ պայմաններումՅուրաքանչյուր երևույթ օժտված է բազմաթիվ մանրամասնություններովինքնատիպ հատկություններովորոնք էության տարբեր որակների ու կողմերի դրսևորումներ ենչնայած էության տեսակետից նրանք կարող է և պատահական ու անցողիկ լինենՀետևապես երևույթըլինելով էության դրսևորումհարուստ է տվյալ արտացոլմանը հատուկ և տվյալ պայմաններով որոշվող մանրամասնություններովԻսկ էությունը հարուստ է իր ներքին բովանդակությամբորը կարող է առկա լինել ոչ միայն տվյալ երևույթի մեջայլև տվյալ էությանը հատուկ ու բնորոշ այլ երևույթներումՏարբեր երևույթների մեջ էությունը կարող է տարբեր արտահայտչականությամբ դրսևորվելԴա հիմնականում պայմանավորված է երևույթի զարգացման աստիճանովԶարգացման բարձր փուլ ներկայացնող երևույթներում էությունը առավել բազմակողմանիորեն է դրսևորվումԲայց երևույթի և էության համընկնումը միանշանակ ընթացող ու զարգացող գործընթաց չէՀաճախ երևույթը ոչ միայն սքողումաղավաղում է էությունըայլև սխալ լրատվություն է տալիս նրա մասինԴրանով է պայմանավորված գիտական հտազոտությունների ու հայտնագործությունների դժվարին ուղին:

Օրինակ, 19-րդ դարում ֆիզիկոսները լույսի ճառագայթը պատկերացնում էին մասնիկների հոսքի ձևովիսկ դարավերջին բացահայտվեց նաև նրա ալիքային հատկությունըԱյդ գործընթացում իհարկեմասնիկային հատկությունը չդադարեց էական լինելուցԱյն էական է առաջին մոտեցմամբորպես պակաս խոր կարգի էություն և իր բացատրությունը ստանում է լույսի ճառագայթի հատկության միջոցովՀետևապես էության և երևույթի միջև սկզբունքային տարբերություն ու սահման գոյություն չունիԵրևույթը բուն էության դրսևորումն էայսինքն էությունը ներթափանցվում է երևույ-թի մեջ և կոնկրետ հատկությունների ու հատկանիշների ձևով մատչելիհասանելի է դառնում մարդկային իմացությանըԱյս գործընթացում իհարկենախնական ծանոթությունը տեղի է ունենում երևույթի հետիսկ հետո վերացարկման զորությամբ պարզաբանվում է էությունըԲայց չպետք է մոռանալոր ցանկացած երևույթում առկա է էության այս կամ այն որակական համամասնությունըԱյս ճշմարտությանը մասամբ հասու էին դեռևս հին հունական փիլիսոփաներըորոնք էության տակ հասկանում էին կոնկրետ իրերն ու երևույթներըև ընդհանուր հասկացություններըԱրիստոտելը ֆիզիկական իրերն ու առարկաներն անվանում էր առաջին գոյացություններիսկ այդ իրերի մասին հասկացություններըերկրորդ գոյացությունԲայց Պլատոնըհարազատ մնալով իդեալիստական համոզմունքներինպնդում էրոր ռեալ գոյություն ունեն ընդհանուր հասկացություններըգաղափարըիսկ     իրերն ու առարկաները այդ գաղափարների ստվերներն ենԵրևույթի և էության ըմբռնման խնդրի շուրջը լուրջ պայքար ծավալվեց միջնադարումորը դրսևորվեց նոմինալիզմի և ռեալիզմի փիլիսոփայական հոսանքների ձևովԸստ  նոմինալիզմի ռեալ գոյեր են առանձին իրերըառարկաներըիսկ ընդհանուրըհասկացությունը իրականության մեջ գոյություն չունիայն գոյություն ունի միայն մեր մտքում որպես անուն:

Նոմինալիզմից գրեթե չէր տարբերվում նաև միջնադարյան կոնցեպտուալիզմըորը ժխտելով ընդհանուրի ռեալ գոյությունը իրականության մեջհիմնավորում էրոր այն գոյություն ունի մտքի մեջԻսկ կրոնական փիլիսոփայության տեսական հոսանքներից մեկըմիջնադարյան ռեալիզմըհիմնավորելով ընդհանուրի  օբյեկտիվ գոյությունըմիակ ռեալ գոյ էր ընդունում ընդհանուր հասկացությունները (ունիվերսալիաները), որոնքնրանց կարծիքովնախորդում են եզակի իրերի գոյությանըԱյս տեսանկյունից որոշակի ծայրահեղության է հանգում նաև սուբյեկտիվ իդեալիզմըԲերկլին պնդում էրոր ընդհանուր և վերացական հասկացությունները իմաստ չունեցողմտքի արգասիք ենորովհետև զգայաբար ընկալելի է կոնկրետ առարկանկոնկրետ անձըկոնկրետ օբյեկտըիսկ ասենք պտուղ հասկացությունը մտքի պատրանք էԲերկլիի կարծիքով երևույթների էությունը նրանց զգայական գոյությունն էԻսկ Հյումը ընդհանրապես մերժում էր երևույթի ռեալ գոյություն ունենալու և մարդու զգայարանների ծնունդ հանդիսանալու ճշգրտման հնարավորությունըՆրա կարծիքով երևույթների էության հարցն անլուծելի էորովհետև մարդկային մտածողությունը երևույթից այն կողմ խորանալ չի կարողԵրևույթի և էության ճանաչողության հարցում Կանտը ևս հանգում էր նման տեսակետիՆրա համոզմամբ զգայական ճանաչողությանը հասու են սոսկ երևույթներըիսկ էությունը գոյություն ունի մեր զգայություններից դուրսորն անիմանալի ու անճանաչելի էՀանդես գալով երևույթի և էության ըմբռնման ավանդական հակադրման դեմ Հեգելը հիմնավորեցոր բնությունը և երևույթ էև էությունԵրևույթը և էությունըըստ Հեգելիմիասնություն են կազմումորովհետև բնությունը բացարձակ գաղափարի նյութական մարմնավորումն էորն իր մեջ պոտենցիալ ձևով պարունակում է երևույթների բազմազանության մեջ դրսևորվող էությունըԸստ Հեգելի էությունը իրականություն է դառնում երևույթների մեջԷությունըորպես մատերիայի շարժման ու զարգացման գործընթացի ներքին կողմընդգրկում է երևույթների ընդերքի օրինաչափ կապերըՀետևապես էության ճանաչումը տանում է դեպի երևույթների ներքին կառուցվածքի օրինաչափ կապակցությունների ճանաչումԱյս տեսակետից երևույթի և էության կատեգորիաները ընդարձակում են ձևի և բովանդակության կատեգորիաների իմացության շրջանակներըորովհետև էությունը կարելի է դիտել որպես երևույթի ներքին բովանդակությունիսկ երևույթըէության դրսևորման ձև:


Комментариев нет:

Отправить комментарий